Vragen? Bel +31 (0)85 273 6387
Blended learning
strookjes phaos 0008 Laag 20

Eindejaarsbreintraining

10 december 2017

Ik voel me een gelukkig mens. Eind vorig jaar sloot ik mijn blog af met het aarzelende voornemen om vanuit ‘rust en bezinning’ het volgende jaar in te stappen. En ik vrees dat het dit keer gaat lukken. Mijn agenda is niet minder vol. Naast het werk wachten mij nog een kerstboom (aanschaffen en versieren), de kerstkaarten (ja, ook dit jaar weer), de autogarage en nog te plannen afspraken. Maar geen gehijg, geen kunst- en vliegwerk. Ik ben er zelf wel verbaasd over.

Infobesitas
Ik realiseerde me vorige week hoe het komt. Ik was bij de Unconference van Insights Benelux waar Elke Geraerts sprak. Ze is doctor in de psychologie en bekleedde verschillende academische posities bij universiteiten van Harvard, St. Andrews, Maastricht en Rotterdam. Het motto van haar toespraak was ‘No guts, no glory’. De introverten onder ons vrezen bij die kreet misschien dat ze stante pede dapper alle kansen moeten aangrijpen die zich aandienen. Anders geen succes. Niets is minder waar.

Elke betoogde dat wij tegenwoordig meer aandacht hebben voor ons lichaam door gezonder te eten en meer te bewegen. Dat is mooi. Het welzijn van ons brein daarentegen verwaarlozen we. Wij lijden aan 'infobesitas': we stellen onze hersenen continu bloot aan allerhande nuttige en nutteloze informatie. Tegelijkertijd ‘outsourcen’ we de grijze massa: we gebruiken googlemaps, rekenmachines, wikipedia, vertaalprogramma’s. Alles om zelf niet meer te hoeven nadenken. Zo overvoeden én verwaarlozen we onze ‘breinspier’. Met deze slappe, luie breinspier lopen we vervolgens een risico op psychische blessures als burn-out, depressies, en zelfs alzheimer. 

rabbiphant3

 

Aandacht is het nieuwe IQ
Een van de belangrijkste thema’s voor de komende jaren is, wat Elke betreft, om wat je doet met je volle aandacht te doen. ‘When you’re hunting elephants, don’t get distracted bij chasing rabbits.’ Dus vraagt iets anders je aandacht: negeer dat bewust óf schakel over, maar dan full focus. Een tweede thema is om voeling te houden met je intrinsieke motivatie. Waar is het je in wezen écht om te doen? En welke gewoontes dragen daar aan bij, van welke moet je dus afscheid nemen en waar moet je helemaal niet aan beginnen? Zo trainen we onze breinspier in het richten van onze aandacht en het maken van bewuste keuzes. Het vraagt lef om je daarnaar te gedragen. Maar het levert ook wat op. Meer rust, meer plezier, meer geluk. No guts, no glory.

Geluk
Met een collega sprak ik over het verschil tussen ‘geluk hebben’ en ‘je gelukkig voelen’. Ik kan met ruim 50 jaar levenservaring inmiddels niet meer zeggen dat ik alleen maar geluk heb gehad in het leven. Maar ik kan wel zeggen dat ik me, ondanks tegenslag, vaak gelukkig voel.

Dat gebeurt juist als ik er niet op uit ben. Als we bij Phaos bij een vergadering over de Wet Bescherming Persoonsgegevens (taai!) elk ons Sinterklaasgedicht voorlezen. Als ik een mooi gesprek heb bij een opdrachtgever over een onderwerp dat in zichzelf helemaal niet zo mooi is (anders zat ik er niet). Als mijn zoon van 16 voor me kookt en ik mag aanschuiven na een lange autorit. Deze geluksmomenten duren kort, zijn in een flits weer voorbij. Maar ze zijn wezenlijk.

2018
Waarom aan het einde van dit jaar bij mij geen hijgerigheid? Ik vermoed dat ik vaker dan voorheen stil blijf staan bij waar het echt om draait. Niet lang, gewoon even mijn aandacht erbij. Het kost weinig tijd en de opbrengst is groot. Ik kan er jaren mee vooruit, denk ik. Nou ja, eerst maar eens volhouden in 2018.

Madelon Mulder