Vragen? Bel +31 (0)85 273 6387
Blended learning
strookjes phaos 0000 Laag 26

Individuele coaching op samenwerking projectteam

“Zowel ik als mijn omgeving merken dat ik enorm gegroeid ben tijdens het coachingstraject. Het was erg prettig om moeilijke werksituaties met Madelon te ontleden. Wat gebeurt er nu eigenlijk, hoe heb ik gereageerd en wat was daarvan het effect op de situatie? Hoe had ik het anders kunnen doen en waarom? Als je dan een volgende keer merkt dat het beter loopt, is dat wel echt fijn! Ik heb mezelf als persoon ook beter leren begrijpen. Ik kan beter aangeven wat bij mij past en wat ik nodig heb om mijn werk goed te kunnen uitvoeren. Ik merk dat ik hierdoor echt rustiger en beter in mijn werk ben geworden.”

Hoe geef ik vorm aan de samenwerking in een projectteam?

Een senior projectleider van een landelijke non-profit organisatie heeft behoefte aan ondersteuning bij de manier waarop hij de samenwerking binnen zijn projectteam op een plezierige en effectieve manier kan vormgeven. Kenmerkend voor het projectteam is dat de leden persoonlijk zeer gedreven, maar het niet altijd met elkaar eens zijn. Sommige leden hebben in het verleden een minder positieve ervaring met elkaar gehad. Bovendien zitten ze fysiek niet op één plek, maar verspreid over het land. De samenwerking verloopt daarom soms stroef. De vragen van de projectleider:
•    Hoe creëer ik een teamcultuur, waarin de projectteamleden echt samenwerken en elkaar feedback geven?
•    Hoe zorg ik ervoor dat ik in dit project goed in mijn kracht blijf staan en rolbewust en rolvast handel?

Aanpak van persoonlijke coaching

De coaching vond plaats langs twee sporen:
•    Door reflectie op wie de projectleider is als mens en als functionaris, op zijn waarden en overtuigingen, op zijn kernkwaliteiten en valkuilen. Door zijn eigen levensverhaal onder de loep te nemen is inzicht ontstaan in bewuste en onbewuste gedragsstrategieën. Met de hulp van het instrument Insights Discovery kregen zijn gedragsvoorkeuren letterlijk kleur en kreeg de projectleider handvatten om met zijn gedrag te kunnen variëren.
•    Door reflectie op situaties die zich in de dagelijkse praktijk van de projectleider voordoen. Hoe denkt en handelt hij, wat drijft hem in de keuzes die hij maakt, hoe kan hij een situatie ook zien en wat kunnen alternatieve perspectieven en handelingswijzen zijn? Waar aan de orde werden ter ondersteuning theoretische concepten aangereikt, zoals de interactieniveaus en situationeel leidinggeven. Ook is martial arts ingezet als vorm om ook fysiek de kwaliteit van de interactie met anderen te ervaren.   
Door beide sporen te bewandelen in een serie gesprekken kon met nieuw gedrag in kleine stappen worden geoefend en kon dit geleidelijk inslijten.

Resultaten

Wat de coaching hem concreet heeft opgeleverd is:
•    Handvatten om discussies in het teamoverleg helderder te structureren, zodat ze een groter en duurzamer effect hadden.
•    Praktische taal om ook de wat moeilijker gesprekken met teamleden aan te gaan.
•    Zicht op waar het in zijn rol werkelijk om te doen is en de moed hebben om daar stem aan te geven.

Madelon

“Het was heel prettig om te zien dat de inzichten heel bruikbaar bleken voor het ‘echte’ werk in de soms taaie praktijk. De dingen snappen is één ding, ze toepassen nog een andere. Maar de coachee groeide omdat hij de moed had om zaken te benoemen, ze anders te doen en daar weer op te reflecteren. Voor mij de ideale manier van samen oplopen!”  - Madelon Mulder, partner bij Phaos

Wil je vrijblijvend een gesprek om te kijken wat ik voor jou kan betekenen?
Neem dan graag contact met me op.                                                                     Lees nog meer ervaringen >>