Vragen? Bel +31 (0)85 273 6387
PMC-online
strookjes phaos 0014 Laag 12

Visie op leren en ontwikkelen

Leren en ontwikkelen zijn van levensbelang voor onze klanten en voor ons. Leren is het vergroten van beschikbare kennis en die vervolgens omzetten in nieuw en effectief gedrag. Ontwikkelen gaat over het integreren van die nieuwe kennis en dat nieuwe gedrag tot in de haarvaten van de organisatie. We nemen je mee in hoe we onze visie doorvertalen in maatwerk leertrajecten met een optimaal leerrendement.

Mensbeeld

Het leren en ontwikkelen van organisaties staat of valt met de mensen die daar deel van uitmaken. Ons mensbeeld is dan ook de kern van onze visie. We kiezen voor het uitgangspunt dat mensen:

Dit mensbeeld is meer dan alleen een idealistisch credo. Internationaal onderzoek toont aan dat leer- en werkprestaties toenemen naarmate iemand in zijn werk meer competentie, relatie en autonomie ervaart. Dit zijn aspecten die in het mensbeeld terugkomen. 

Leerlemniscaat met vier domeinen

Onze visie omvat vier gelijkwaardige domeinen, die onderling in verbinding staan, elkaar beïnvloeden en in balans moeten zijn. We noemen deze elementen de ZIJ-, de IK-, de WIJ- en de HET-kant, zie de hierna volgende lemniscaat. We werken met deze elementen als we een leertraject ontwerpen.

 

leer

 

Soorten leertrajecten

We onderscheiden drie type leertrajecten:

  1. Fysieke leertrajecten

    Dit is de traditionele vorm van trainen, waarbij deelnemers en trainer een aantal dagen fysiek bij elkaar komen op een andere plek dan de eigen werkplek. Soms ondersteund met bijvoorbeeld intervisie, groepsopdrachten of individuele coaching. De kracht van zo’n training is dat mensen zich helemaal kunnen afsluiten van hun werkzaamheden en zich volledig kunnen focussen op de training en het leerproces. Doordat deelnemers intensief met elkaar optrekken, ontstaat er meer binding in de groep, hetgeen het gezamenlijk leren stimuleert. Er is ook meer gelegenheid voor informele en/of persoonlijk gesprekken. Daarmee wordt een training meer een gezamenlijke beléving, die veel impact kan hebben.
    Daarnaast biedt dit type leerprogramma ons als trainers meer ruimte om ter plekke in te spelen op de vragen en wensen van de deelnemers en het programma daarop aan te passen.

  2. Online leertrajecten

    Online groepsleertrajecten bestaan uit kortere plenaire sessies, die meerdere keren op een dag of meer verspreid in de tijd plaatsvinden. Deze plenaire sessies worden ondersteund door online groeps- of individuele opdrachten of coaching. De kracht van online leertrajecten is dat deelnemers gedurende een langere periode met de aangeboden leerstof bezig kunnen zijn. De opzet biedt ruimte aan veel en vaak herhalen met wisselende werkvormen en leerinterventies. Dit vergroot de kans dat het geleerde duurzaam beklijft.

    Online sessies vragen, vanwege hun duur en aard, een strakke regie van de trainer. Het bewaken van de tijd en de te behandelen inhoud zijn cruciaal. Online sessies bieden daardoor minder speelruimte voor bijstelling van het programma ter plekke. Werkvormen gericht op ervaringsleren zijn beperkter inzetbaar.

  3. Blended leertrajecten

    In essentie bevatten blended leertrajecten allerlei verschillende manieren van leren, zowel fysiek als online. Een goed blendend leertraject vindt zijn basis in drie elementen:
    • De inhoud: wat je wil leren (kennis, vaardigheden en gedrag).
    • Het moment waarop je leert: met een leergroep op een gezamenlijk afgesproken moment of op een zelfgekozen moment (individueel of met z’n tweeën). Tijdens of buiten de reguliere werktijd.
    • De vorm waarin je leert: de kunst van iemand afkijken of iemands kennis aftappen, sparren met anderen of zelf reflecteren, direct aan de slag in je eigen praktijk of juist oefenen in de leergroep.
    De uitdaging in het ontwerpen van blended leertrajecten is om de inhoud, het moment en de vorm van het leren optimaal op elkaar aan te laten sluiten. Zo wordt ‘the best of all worlds’ geïntegreerd (blended) met het oog op een hoog leerrendement.

Uitgangspunten voor het ontwerp van onze leertrajecten

Onze visie op leren en ontwikkelen, in combinatie met de vier domeinen, leidt tot een aantal uitgangspunten voor het ontwerp van onze leertrajecten:

  1. Om betekenis te kunnen krijgen heeft nieuwe kennis een context nodig. Oftewel, mensen leren als nieuwe kennis relevant is voor hun werk. Daarom sluiten wij in onze leerprogramma’s aan op de praktijk van onze deelnemers.
  2. Leren is een sociaal proces: mensen leren van en met elkaar. Daarom bevatten onze trajecten gezamenlijke leersessies, waarin theoretische nieuwe kennis wordt overgedragen én geduid. En waarin we ruimte bieden voor de onderlinge uitwisseling van ervaringen en inzichten van de deelnemers.
  3. Mensen verschillen in de manier waarop zij nieuwe dingen leren. Onze programma’s bieden daarom een variatie aan leervormen (variërend van zelfstudie, tot individuele praktijk- en reflectieopdrachten, gezamenlijke ontwikkelopdrachten en intervisie). Deze leervormen bieden deelnemers de mogelijkheid om vanuit een veilige leersetting hun kennis, vaardigheden en gedrag verder te ontwikkelen. We dagen hen daarbij ook uit om uit hun comfortzone te komen.
  4. Wij passen de kennis van breinleren toe in het ontwerp van onze leerprogramma’s. Om het brein aan te zetten tot actief en effectief leren, zetten wij activerende werkvormen in en brengen de (voor-)kennis die deelnemers al hebben weer onder hun aandacht.
  5. Voor leren met een duurzaam effect zijn zelfkennis, commitment en discipline nodig. Daarom vormen intakes gericht op de eigen leervraag, het stimuleren van het nemen van eigen verantwoordelijkheid voor het leerproces en aandacht voor borging belangrijke bouwstenen in onze leerprogramma’s.

Deze uitgangspunten hebben we ook verwerkt in onze open trainingen.

De input die wij van jou als opdrachtgever nodig hebben

Om te komen tot het beste ontwerp voor een leertraject gaan we graag met u als opdrachtgever en desgewenst met enkele deelnemers in gesprek. We horen dan graag de beelden en wensen bij de volgende aspecten:

  1. Het resultaat, doel en gewenste effect van het leerprogramma.
  2. De expertise die deelnemers inhoudelijk al hebben bij het onderwerp van de training.
  3. De mate waarin gelijktijdige afwezigheid van medewerkers op de werkvloer opgevangen en gepland kan worden.
  4. De mate waarin zaken als reis- en overnachtingskosten, reistijd en de belasting van het milieu meewegen in de keuze voor een bepaalde opzet.
  5. De technische mogelijkheden en behendigheid die deelnemers en organisaties hebben voor online sessies of voor het gebruik maken van een digitale leeromgeving.
  6. De mate waarin deelnemers ervoor open staan om aan een leertraject te beginnen.
  7. De mate waarin persoonlijk contact of de dynamiek in de groep een rol van betekenis kan of moet spelen.

De antwoorden op deze vragen zijn bepalend voor het uiteindelijk ontwerp van zowel onze fysieke leertrajecten, als voor de online en blended leertrajecten.

Wil je een leertraject op maat?

Voor onze klanten ontwikkelen wij hoogwaardige leerprogramma’s, die leiden tot leerplezier en leerrendement. Deze leerprogramma’s zijn ofwel volledig fysiek (met ondersteuning van een digitale leeromgeving) of volledig online of in een combinatie van beide te volgen. We ontwerpen ze steeds op maat, in overleg met jou.

Meer informatie?

Neem contact op met Marieke van den Berg.