Vragen? Bel +31 (0)85 273 6387
PMC-online
strookjes phaos 0008 Laag 20

De projecttoerist

17 mei 2021

De projecttoerist

Projecttoeristen zijn soms vreselijk frustrerend voor een projectleider, omdat ze deze voor een dilemma plaatsen. Enerzijds doen ze een beroep op zijn kwaliteitsnorm met tips voor hoe het (nog) beter kan of moet. Een goede projectleider staat daar natuurlijk voor open. Tegelijkertijd gaat het knagen aan diens geweten, als de zo vrijelijk gegeven input niet meegenomen kan worden. Projectleiders zijn ze eigenlijk vaak liever kwijt dan rijk.

De projecttoerist van dichtbij

Als je de Projecttoerist iets beter gaat bekijken, zijn er wel een paar opmerkelijke aspecten:

1. Vaak is de projecttoerist iemand die er terdege verstand van heeft.
Beleidsmedewerkers, specialisten of adviseurs in een afdeling. Als jij gevraagd wordt om ‘over een project mee te denken’, is het niet zo gek dat je je mening geeft. Je hebt immers kennis van zaken en bent als professional graag bereid die te delen.

2. De projecttoerist verdient een duidelijke uitnodiging.
Je zult maar zo’n specialist of adviseur zijn en je krijgt de uitnodiging van een projectleider om mee te doen met zijn of haar project. Een veel voorkomende reactie is ‘Dat kan ik er niet ook nog bij hebben!’. Jij hebt namelijk je agenda meer dan vol met ‘regulier’ werk en bent daar al druk genoeg mee. Je zegt nee, maar roept nog wel snel een paar dingen. Of je aarzelt (voor de projectleider te lang). Grote kans dat de projectleider op dat moment vooral jouw terughoudendheid voelt en niet de hulp die je toch ook aanreikt. Dat levert gegarandeerd spanning op.

3. Projecttoerist tegen wil en dank.
Je zult maar in een organisatie werken waar veel en vaak nieuwe ideeën worden ontwikkeld. Of waar steeds nieuwe vragen toegevoegd worden aan de lopende projecten en activiteiten. Veelal komen die ‘van boven’. Als er steeds meer bijkomt en er geen prioriteiten worden gesteld of keuzen worden gemaakt door ‘boven de specialisten of beleidsmedewerkers gestelden’, dan kiest de medewerker uiteindelijk zelf en stelt zijn eigen prioriteit. Dit werkt projecttoerisme in de hand.

Wellicht zijn er nog wel meer aspecten die het fenomeen projecttoerisme beïnvloeden. Laat het me vooral weten.

Oproep aan de projectleiders

Maar voor nu zou ik tegen de projectleiders willen zeggen dat de essentie is om de verwachtingen te managen. Maak van je specialisten geen projecttoeristen. Dat doe je bijvoorbeeld als volgt:

1. Nodig mensen vooral uit met enthousiasme en overtuiging dat een deskundige voor jou erg belangrijk is vanwege kennis en of ervaring.
2. Nodig iemand in eerste instantie uit om samen te kijken naar wat de bijdrage is die die persoon kan leveren aan het project en in welke fase. Ga dus niet direct voor de hele duur van het project.
3. Ga in gesprek en doe een verkenning van de inhoudelijke kant van de opdracht. Daaruit kan blijken wat de omvang is van de vraag, welke rol de specialist kan en wil innemen in het project en of dat past of passend te maken is in de agenda.

Ik beloof dat ik in de toekomst liefdevoller over de projecttoerist zal spreken in mijn trainingen.

Voor meer informatie zie de module Teamsamenstelling op www.pmc-online.nl
of neem contact op via info@phaos.nl

Finus