1 feb. 2021
Een gemeente kiest ervoor om Insights Discovery te gebruiken als instrument voor de ontwikkeling van hun organisatie. Ruim 400 mensen laten een Insightsprofiel maken en maken kennis met de taal van Insights Discovery. Daarna vinden er in alle teams gesprekken plaats over de kwaliteit en effectiviteit van de onderlinge samenwerking. Phaos heeft de opdracht gekregen om ervoor te zorgen dat de goede gesprekken over de goede dingen worden gevoerd.
Voordat dit ‘goede gesprek’ onder onze begeleiding gevoerd kan worden, moet er echter nog heel wat gebeuren. Wat te denken van:
Ogenschijnlijk kleine verstoringen kunnen in zo’n traject leiden tot gedoe en daarmee weerstand. Onze Phaos Office-collega zorgt hier voor rust en overzicht achter de schermen en dat is van onschatbare waarde.
Een van onze eerste acties bij een dergelijk groot traject is dat de Phaos-begeleider samen met de Office-collega het hele traject met de opdrachtgever doorneemt. Van de zijde van de opdrachtgever zitten daar HR en/of de ondersteuner van het traject bij. Het gespreksonderwerp is: “Wat er voor nodig is om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen?”. We ontzorgen de opdrachtgever door aan de voorkant afspraken te maken over wat er gedaan moet worden en in welke volgorde. We attenderen op zaken die zich kunnen voordoen, waar de opdrachtgever dan een antwoord op moet hebben. We delen onze ervaringen met het hoe en het wat van een effectieve communicatie naar alle medewerkers. We managen de verwachtingen over en weer.
We kiezen er bewust voor dat ook onze Office-collega in levende lijve kennis maakt met de counterpart van de zijde van de opdrachtgever. Gezien het aantal profielen, zullen de contacten namelijk intensief zijn. Vaak ontstaat er druk, bijvoorbeeld omdat iemand plotsklaps nog een profiel moet krijgen. Elkaar al eens ontmoet hebben verlaagt de drempel, verhoogt het wederzijds begrip en vergroot de inzet om het samen op te lossen. Bovendien is onze Office-collega de 'linking pin' naar de begeleider die soms minder makkelijk snel te bereiken is. Dat betekent voortvarend schakelen.
Verplaats je eens in de positie van de medewerker die ineens hoort dat hij met zijn collega’s over zichzelf moet gaan praten. En daarvoor eerst een digitale vragenlijst moet invullen, waar dan ‘een rapportje’ uitkomt. Het lijkt simpel, maar dat is het niet voor iedereen. Wij komen tegen dat mensen moeite hebben met het invullen van de vragenlijst omdat zij:
Er zijn allerlei redenen die ervoor zorgen dat medewerkers al als een berg opzien tegen stap één van een traject.
Aan de voorkant van een Insights traject denken wij actief mee over bijvoorbeeld:
Opdrachtgevers hebben hun vizier vaker gericht op het doel dat ze willen bereiken, dan op de wat praktischer zaken dichter bij huis. Krijgen deze echter onvoldoende aandacht, dan is er al weerstand als je nog maar net begonnen bent. Dat is zonde.
Wil je meer weten? Neem dan contact op via info@phaos.nl