Vragen? Bel +31 (0)85 273 6387
Blended learning
strookjes phaos 0008 Laag 20

Vijf tips om ‘Virtueel’ Voorlopig Vitaal Vol te houden

07 april 2020

Screen Shot 2020 04 07 at 8.08.16 PM

Daar zit je dan

En dan zit je ineens thuis. Van de een op de andere dag. Allerlei zaken die in je agenda had staan worden tot nader orde uitgesteld. Je hebt overleg met je collega’s over welke acties de komende weken nog door moeten gaan. De volgende dag worden belangrijke afspraken daarvoor afgeblazen. Je moet werk uitzetten op afstand. Je bent druk doende met het installeren en leren van nieuwe programma’s als Teams of Zoom. Dé manier om online nog enigszins contact te houden met de buitenwereld. Al je plannen komen in een volstrekt ander perspectief te staan. 

Je druk te maken

Ondertussen bekommer je je om het welzijn van je naasten. De kinderen zijn de hele dag thuis. Zij juichen wel, maar jij vraagt je af hoe ze de komende tijd zinvol doorkomen. Huiswerk maken was al nooit hun favoriete bezigheid en alle structuur valt nu weg. Wat betekent dat kuchje dat je hoort? Hoe is het met je ouders, die Whatsapp en Skype nog nooit onder de knie hebben kunnen (of willen) krijgen? Houd je partner wel zijn baan, nu alles stilligt? Hoe zorg je er als single voor dat je niet noodgedwongen een kluizenaar wordt? Je volgt het nieuws op de voet en wordt er niet geruster van. Hoe lang gaat dit nog duren?

In een staat van continue alertheid

De wereld staat nu op zijn kop. Zo ervaar ik het althans. Ik was de eerste week bekaf van het aan een stuk door bellen, appen, zoomen, teamen, nieuwsapps scrollen, dingen uitzoeken en zaken uitzetten. Ik werd boos van dat gehamster, ik was moedeloos om het mooie werk in mijn agenda dat leek te verdampen. Ik zag ook nieuwe online mogelijkheden en kansen. Al met al had ik het gevoel dat ik me op een hoog niveau van continue alertheid bevond. Mijn hoofd stond maar niet stil en het leek wel alsof ik het vele malen drukker had dan anders! Ik kon het eerst niet goed plaatsen.

Corona triggert op vele manieren 

In een wandelgesprek met een coachee (op 1,5 meter afstand kun je prima wandelcoaching geven) realiseerde ik me dat de Coronacrisis bij elk van ons iets anders triggert. De een maakt zich met name druk om zijn eigen en andermans gezondheid en de praktische werkomgeving. Is bezig met wat je wel en niet moet aanraken (en vooral wie dat vóór hem heeft gedaan!). Een ander is bang voor wat de toekomst gaat brengen en raakt daardoor verlamd. Of wordt gillend gek van het alleen thuis zitten, of van zijn partner en kinderen voortdurend om zich heen. Weer een ander richt zich op de mogelijkheden die de crisis brengt, bijvoorbeeld de kans om nu gefocust handen en voeten te geven aan een ingewikkeld beleidsthema. Er zijn ook mensen die hun aandacht richten op de betekenis van deze crisis. Voor henzelf (‘het is een signaal om echt een keer pas op de plaats te maken’) of voor de wereld (‘gaat ons financiële systeem nu echt onderuit en was 2008 slechts een oefening ?’). De wereld staat op zijn kop en onze persoonlijke systemen gaan daar in mee; elk op geheel eigen wijze, maar allemaal in een rollercoaster.

Nogal wiedes dat het afmat

In deze chaos zijn we allemaal op zoek naar een nieuwe ordening in onze manier van werken en samenleven. En onderwijl proberen we ons, al dan niet bewust, persoonlijk te verhouden tot wat zich voordoet. Alle houvast is nu weg, op alle niveaus. We zitten in vergelijkbare schuitjes, maar niemand weet of de vloot de storm zal weerstaan. Laat staan of en hoe we de haven bereiken. Nogal wiedes dat we er moe van worden.  

Vijf tips om vol te houden

In het oog van de orkaan is het stil. De coronacrisis hebben we niet in de hand, maar we hebben wel invloed op de dingen die we dagelijks doen en de keuzes die we daarbij maken. Juist in deze tijd is het van belang dat we onszelf in acht nemen. Dat we onze energiehuishouding in de gaten houden en ons rationele brein met regelmaat vrijaf gunnen. Anders houden we het simpelweg niet vol.
Een paar tips die je daarbij kunnen helpen:

  1. Richt je op de dingen waar je wél invloed op hebt. Wat zijn zaken die voor jou belangrijk zijn in deze tijden en hoe geef je daar in je gedrag uitdrukking aan? Kies één of twee dingen en probeer dáár een of twee dagen vooral invulling aan te geven. Bescherm jezelf tegen een continue stroom van Corona-informatie en kies bewust de momenten waarop je die op gaat zoeken en waar je dat doet.

  2. Sta stil bij wat je goed afgaat, vier de kleine successen. Blik na elke dag terug op de dingen van die dag die je tevreden maken, waar je dankbaar voor bent. Met wie heb je een goed gesprek gehad, waar heb je een zinvolle bijdrage kunnen leveren, welk klusje heb je afgerond of waar ben je (eindelijk) aan begonnen?

  3. Breng een vast ritme aan in je dag. Ons systeem gedijt bij een redelijk vast ritme. Dit helpt ons om niet over alles na te hoeven denken, het geeft houvast en rust. Probeer zoveel mogelijk vast te houden aan de routines die je al had (tijd van opstaan, eten, sporten) of een nieuwe routine te creëren. Maar accepteer ook dat thuiswerken je ritme vertraagt.
     
  4. Zorg voor afwisseling in het type activiteit dat je onderneemt. Voor je het weet ben je de hele dag online: je denkt, je beslist, je organiseert. Het rationele deel van je brein maakt overuren. Maar het andere deel wil ook gestimuleerd worden om vitaal te blijven! Dus wissel af met fysieke beweging, een potje bijpraten over niets met een vriend(in) of collega, een spelletje doen (bij voorkeur niet online!).

  5. Maak ruimte voor emoties, maar begrens dat ook. Dat je je in een alerte staat bevindt, is heel normaal. Bij gevaar is dat hoe ons brein ons helpt om te overleven. Maar zodra onze gevoelens van zorg of angst onbewust onze standaard worden, raakt onze batterij leeg. Stop deze gevoelens niet weg, sta er juist bij stil en voel ze bewust (bijvoorbeeld tijdens een wandeling, of schrijf ze op). Maar richt je aandacht daarna weer op dingen waar je voldoening of plezier uithaalt.

Naarmate je bewust meer grip neemt op je dag, zul je steeds minder mee gaan tollen. Deze tips helpen ons er in ieder geval bij om de nieuwe uitdagingen die op ons pad komen, rustig tegemoet te treden.

Madelon

 

Madelon Mulder