12 sep. 2022
Ze was een beleidsmedewerker in de zorg en ze maakte het strategisch beleid voor verschillende divisies. Innovatie en teamontwikkeling kwamen al snel op haar pad en ze ontdekte dat ze daar energie van kreeg. Ze ging steeds vaker aan de slag als projectleider en werkte samen met verschillende disciplines. Daar kwam ze erachter dat ze het liefst mensen begeleidt om een project tot een succes te maken. Zo kwam Tessa Westendorp bij Phaos terecht. Hier geeft ze nu vooral trainingen en richt ze zich op persoonlijke en teamontwikkeling.
Wat vind jij het leukst bij het geven van een training?
“Om persoonlijke ontwikkeling volledig te integreren in alle dingen die ik doe op het gebied van PMC. Daar zit mijn persoonlijke energie ook op. Als er nog een beetje ruimte is in de training nadat alle ‘moetjes’ zijn gedaan, dan ga ik zitten op individuele gespreksvoering. Dan stel ik vragen als ‘Waar loop je tegenaan?’ of ‘Hoe loopt een gesprek met je opdrachtgever?’ of ‘Wat als het binnen jouw projectteam niet loopt?’.”
Je staat veel voor groepen. Hoe pak je dit soort persoonlijke vragen aan in een groep?
“Bij alle soorten trainingen gaan we aan de slag met leervragen. Dat zijn vragen als ‘Wat wil je uit deze training halen?’. De vragen die ik dan krijg deel ik al in in onze lemniscaat. Deze vragen gebruik ik tijdens de training om met de groep te behandelen. Deze vragen zitten vaak op de IK- of WIJ-kant. Daar heb ik altijd wel een leuke oefening of werkvorm voor waar iedereen wat aan heeft.”
Zijn er vragen die je vaker hoort tijdens je trainingen?
“Een mooie vraag is ‘Hoe kan ik een goede projectleider zijn?’. Die geef ik altijd meteen terug met de vraag: ‘Wat vind jij een goede projectleider?’. Als het goed is merken mensen dat je op diverse manieren een goede projectleider kunt zijn. De andere vraag die ik vaak hoor is ‘Hoe houd ik mensen betrokken en aangehaakt?’. Dat zit heel erg op de IK en WIJ. Vanuit de IK van ‘Hoe doe ik dat?’ en vanuit de WIJ ‘Hoe houd ik dat hele team dan bij elkaar?’.”
Hoe je een goede projectleider kunt zijn is sterk afhankelijk van de persoonlijkheid van iemand. Maar kun je wel een eenduidig antwoord geven op hoe je mensen betrokken houdt bij een project?
“Dan heb ik het al vrij snel over commitment. De vraag die ik dan altijd stel is: ‘Wat voor belang heeft iemand om deel te nemen aan deze projectgroep?’. Dat belang speelt altijd op meerdere niveaus. Op persoonlijk niveau, op het niveau van het project en breder op organisatie niveau. Als je uitgaat van het perspectief van de projectleider is het belangrijk om voor al die niveaus te weten hoe mensen erin zitten. Dat geldt dus ook voor jezelf. Welk belang heb jij om een bijdrage te leveren aan het projectresultaat? Als dat nul komma nul is, dan heb je een probleem. En zo beginnen projecten natuurlijk weleens. Dat mensen gestuurd zijn. Dan moet je daar tijd in investeren en achterhalen of er iets is waar die persoon van aangaat of warm van wordt ten aanzien van dit project. Als dit niet zo is, dan kan de vraag zijn aan de opdrachtgever of er iemand anders is die dit project kan doen. Want het is zo belangrijk dat mensen betrokken zijn. Dus breng van tevoren in kaart welke belangen mensen hebben bij een project. En haal dit op bepaalde momenten er weer bij en vraag hoe mensen er nu inzitten. Dit is belangrijk om in je projectteam te vragen, maar ook aan de opdrachtgever. Er kan tijdens een project van alles veranderen, waardoor de belangen anders worden.”
Het is dus belangrijk om die vraag regelmatig te stellen aan jezelf en jouw projectteamleden?
“Ja, zeker. Stel je hebt een project waarbij je eens in de twee maanden bijeen komt. En in die twee maanden is er weinig gedaan. Dan moet je tijdens zo’n bijeenkomst absoluut tijd besteden aan hoe iedereen erin zit. Wat is er gebeurd? Zijn de belangen of standpunten veranderd? En hoeveel betrokkenheid is er intrinsiek nog? Soms hebben mensen er wel 4 projecten bijgekregen, dus dan is het logisch dat ze minder betrokken zijn. Als projectleider moet je bij het maken van de agenda voor zo’n bijeenkomst dus tijd maken voor deze vragen. Het kan dus niet alleen bestaan uit actiepunten en discussiepunten. Ook voor dat persoonlijke stuk en de samenwerking moet er tijd en ruimte gemaakt worden.”
In een projectteam zitten altijd verschillende mensen met verschillende persoonlijkheden. Hoe zorg je ervoor dat die toch goed kunnen samenwerken?
“Het is belangrijk om naar de verschillende kwaliteiten te kijken in een team. Wat vaak bij kwaliteiten zo is, is dat je het van jezelf zo vanzelfsprekend vindt dat je het doet, dat je het niet als kwaliteit herkent. Wat ik regelmatig doe in een training is dat ik aan het eind van de dag mensen de kwaliteit van hun buurman laat benoemen. Bijvoorbeeld: ‘Volgens mij is jouw kwaliteit dat je heel nauwkeurig bent’ of ‘Volgens mij is jouw kwaliteit dat je heel enthousiast bent’. Bijna altijd denken mensen dan ‘Ja, dat is zo. Maar dat doe ik gewoon’. Ik richt dus de aandacht op de eigenschappen die voor mensen zelf vaak heel vanzelfsprekend zijn en die zij niet herkennen als kwaliteit. Door het te benoemen kunnen mensen deze kwaliteiten benutten in een projectteam. Dan wordt het een stuk leuker om aan een project te werken.”
De insteek van de samenwerking is plezier, maar hoe houd je dat plezier vast tijdens de loop van een project?
“Dan hebben we het dus eigenlijk over teamontwikkeling. Teamontwikkeling staat in onze lemniscaat bij de WIJ. Vaak weten mensen niet precies wat het betekent: ontwikkelen in relatie tot samenwerken. De korte versie is: je zet een groep mensen bij elkaar. Vanaf het moment dat je die bij elkaar zet, maken die met elkaar een ontwikkeling door. Dat gebeurt sowieso. Maar welke kant dat op gaat, dat weet je niet. Je krijgt hoe dan ook een subcultuur met elkaar. Er ontstaan ongeschreven regels. Je maakt iets met elkaar mee en daardoor is het begin altijd anders dan het eind. Het mooiste is natuurlijk wanneer iedereen elkaars kwaliteiten inzet en benut en je samen komt tot het gewenste eindresultaat. Maar er is ook altijd een fase dat het even schuurt. Dan moet je dus weer even ontdekken wat je hebt aan elkaar. Daar moet aandacht voor zijn. Zeker wanneer er zaken veranderen zoals nieuwe teamleden of een andere projectleider. En dat schuren gaat hoe dan ook gebeuren. Dat mag er ook zijn.”
Phaos is zelf natuurlijk ook een team met verschillende mensen. Hoe gaat de teamontwikkeling bij jullie zelf?
“Omdat dit ons vakgebied is, willen we onszelf ook blijven ontwikkelen. We volgen allemaal regelmatig trainingen. Vaak doen we dat individueel. Mijn interesse gaat nu vooral naar groepsdynamiek. Daar volg ik dan trainingen over. Na een training houden we dan een interne uitwisseling voor het hele Phaosteam over wat we geleerd hebben. Zo profiteren we allemaal van de kennis die we individueel opdoen.”
Zelf aan de slag
Wil je ook aan de slag met teamontwikkeling in jouw team? Of wil je eens een training van Tessa volgen? Neem dan contact op via info@phaos.nl of kijk op onze trainingsagenda voor de open trainingen.