Vragen? Bel +31 (0)85 273 6387
PMC-online
strookjes phaos 0008 Laag 20

“Er is veel meer aandacht gekomen voor verschillende leerstijlen”, zegt Elles Dekker

7 nov. 2022

Van studieadviseur tot de administratie: Elles Dekker is de duizendpoot binnen Phaos. Met een achtergrond in het onderwijs en jaren ervaring als directieassistent, kent Elles Phaos van binnen en van buiten. Ze werkt inmiddels al ruim 10 jaar bij Phaos. Wat doet zij precies bij Phaos en hoe heeft zij Phaos zien veranderen de afgelopen 10 jaar?

Hoe ben je ooit bij Phaos terechtgekomen?

“Ik kende de oprichters van Phaos al, onder wie Madelon. Door omstandigheden kwamen lijntjes weer bij elkaar. Zij zochten een directieassistent en ik was beschikbaar.” 

Je hebt de PABO gedaan, dus je hebt een achtergrond in het onderwijs. Hoe helpt dit jou in je werk bij Phaos?

“Ik ben door de PABO anders gaan kijken naar het vak van trainer/facilitator. Mijn liefde voor het onderwijs krijgt bij Phaos een plek. Ik vind leren en groepsdynamiek ontzettend interessant. Door die achtergrond kan ik ook meedenken met de trainers over hoe ze een programma het beste kunnen aanpakken.”

Wat doe je precies voor werk bij Phaos?

“Ik heb een breed palet aan werkzaamheden. Phaos is een vrij kleine organisatie, daardoor ben ik een soort van schaap met de vijf poten. Als klanten naar Phaos bellen of mailen ben ik bijvoorbeeld de eerste met wie ze contact hebben. Soms blijft zo’n eerste gesprek alleen bij de hoofdzaken, maar vaker ontspint zich een leuk gesprek omdat je bepaalde raakvlakken hebt. Dan doe ik soms al een deel van het intakegesprek. Ik kijk dan met hen wat zij nodig hebben en wat bij hen past. En bijvoorbeeld ook welke trainer er goed bij zou passen. Hiervoor maak ik dan een voorzetje voor Marieke. Dit vind ik een ontzettend leuk onderdeel van mijn werk. Wat daaraan verwant is zijn de deelnemers aan de open trainingen. Als zij bellen met de vraag: ‘welke training past het best bij mij?’ dan ga ik met hen op zoektocht. Dan vertel ik bijvoorbeeld over het verschil tussen bepaalde trainingen, om te ontdekken waar mensen op aangaan en wat past bij hun leerbehoefte.”

Dus eigenlijk ben je een soort onderwijsadviseur voor Phaos?

“Ja, intern. Ik heb niet de officiële titel, maar ik heb het wel in mijn beschrijving staan. Mijn werk houdt echt van alles in. Van meedenken over programma’s tot advies. Als het gaat over aanbestedingen, dan ben ik vast teamlid. Aan de ene kant omdat ik dan het blauwe petje opzet. Dus: hebben we alle stukken en hebben we alles goed ingevuld? En ik kijk ook mee met het ontwerp van het programma. Is dit echt wat de klant nodig heeft? Is er genoeg afwisseling in werkvormen bijvoorbeeld.”

En je doet nog meer toch?

“Ja, ik coördineer ook de open trainingen. Dat gaat van planning tot inschrijvingsbevestiging, tot de digitale leeromgeving. Ook boek ik de locaties voor de trainingen en kijk ik welke nieuwe locaties geschikt zijn. Passen de ligging en de sfeer van de locatie bijvoorbeeld bij de aard van de training. Er is natuurlijk ook allerlei administratie te doen. Zoals offertes. Maar ik werk ook aan PMC online. Dat bestaat voor een deel uit redactiewerk, maar ik kan hier ook mijn liefde voor vormgeving in kwijt. Ik maak de whitepapers op en ontwerp vaak de plaatjes die erbij horen.”

Het klinkt alsof jij je baan voor een deel zelf kan vormgeven?

“Dat klopt ook wel. Die ruimte is er in een kleine organisatie als Phaos natuurlijk wel meer dan in een grote organisatie waar allemaal gespecialiseerde afdelingen zijn. Dat hebben wij niet. Dus ik doe verzekeringen, ik doe een stukje personeelszaken, maar dus ook vormgeving.”

Je werkt inmiddels al 10 jaar voor Phaos. Hoe heb jij Phaos zien veranderen in die tijd?

“Toen ik er kwam was het een groter bureau met meer ondersteuners. We zijn nu wat kleiner en er is meer focus op waar we ons op willen richten. Er is veel meer aandacht gekomen voor verschillende leerstijlen en leervoorkeuren. We hebben nu een veel grotere diversiteit aan werkvormen gecreëerd. De lesstof wordt nu op meer verschillende manieren aangeboden. Zo hebben we bijvoorbeeld meer spelvormen ingebracht. Tien jaar geleden was de werkvorm toch vooral ‘uitleg en daarna uitwerken in gespreksgroepen’. En we hebben sinds een aantal jaar een digitale leeromgeving. Hierdoor kunnen mensen zelf stof herhalen en zich verder verdiepen in bepaalde onderdelen. En PMC online is erbij gekomen. Daar vind je onze actuele kennis over Projectmatig Creëren en handige tools.” 

Van boeken naar PMC online.nl. Hebben jullie nog boeken of gebeurt alles nu online?

“We hebben nog de Engelstalige versie: Project Driven Creation (PDC). En bij Programmatisch Creëren hebben we ook nog het boek. Maar alles wat het Nederlandse PMC aangaat, doen we via PMC online. En natuurlijk het werkboekje PMC in actie. Dit krijgen mensen zodra ze een training volgen. Daar staan alle belangrijke modellen in die we gebruiken en het is ook een aantekenboekje.”

Jouw werk is best wel veranderd de afgelopen 10 jaar, klopt dat?

“Het vak van ondersteuner is wel aan verandering onderhevig. Alleen al omdat de techniek verandert. Tien jaar geleden maakte de officemanager alle afspraken. Nu doen de trainers dat zelf, omdat de techniek het makkelijker maakt. En ik draai inmiddels al zo lang mee dat ik het internet en de e-mail heb zien komen. Een paar jaar geleden hadden we ook niet kunnen bedenken wat de invloed van online vergaderen had kunnen zijn. Zo blijven we in beweging. Of daarmee de essentie van het vak verandert? Ik denk dat die proactieve dienstverlening, wat de essentie van mijn vak is, blijft.” 

 

Wil jij ook eens met Elles sparren over welke training het beste bij jou past? Neem dan contact op via info@phaos.nl